اشعار ملودیمحور در حال تبدیل شدن به جریان ادبی است
تاریخ انتشار: ۱۰ آبان ۱۳۹۹ | کد خبر: ۲۹۸۱۴۰۹۵
به گزارش خبرگزاری مهر، در برنامهای پژوهشی با عنوان «محرم امسال» که توسط گروه فرهنگ و هنر دانشکده فرهنگ و ارتباطات و نیز اندیشکده راهبردی اربعین دانشگاه امام صادق (ع) طراحی و اجرا میشود، مراسم و اشعار اجرا شده توسط یازده مداح مطرح کشور در محرم سال ۱۳۹۹ مورد تحلیل هنری، ادبی، اجتماعی و فرهنگی قرار میگیرد و در هفتمین برنامه از اینسری نشستها که چهارشنبه ۷ آبان برگزار شد، احمد توانایی بهعنوان منتقد ادبی، اسماعیل فراهانی بهعنوان کارشناس فرهنگی و اجتماعی و امیرحسین سمیعی بهعنوان کارشناس موسیقی به بررسی اشعار خوانده شده توسط حاج محمدرضا و حسین طاهری در ماه محرم امسال پرداختند.
بیشتر بخوانید:
اخباری که در وبسایت منتشر نمیشوند!
توانایی در ابتدای این نشست مجازی گفت: اگر ما متنی که در خدمت مداح قرار گرفته است را بهعنوان یک متن ادبی به ماهو متن ادبی نگاه کنیم باید قائل به استانداردهای متن ادبی هم باشیم یعنی از منظر زبانی و بهویژه از منظر روانی استانداردهای مرتبط با آن را رعایت کنیم. کمااینکه گذشتگان و میراثداران راستین ما در گذشته بهخوبی میراث زبانی و محتوایی مرتبط با ادبیات عاشورایی را حفظ کردند و با نمونههای شاخص و فاخری در دورههای گذشته روبهرو هستیم که نشان میدهد بزرگان ما در گذشته با کدام زاویه دید به این متون در بحث تولید و کاربرد نگاه میکردند.
وی افزود: اساساً باید مشخص شود که باید با کدام معیار به متون واشعار اجرا شده در هیئت نگاه کنیم. وقتی تکلیف ما در تعریف اولیه از این متون مشخص شود آن وقت میتوانیم با مداحان محترم وارد بحث شویم. مداحان ما در کنار کارهای فاخری که - بهویژه بعد از انقلاب اسلامی انجام شده - اجرا شده است با یک نوع ساختارشکنی زبانی روبهرو هستیم که باید اصلاح شود. ما میراثدار پیشینیانی هستیم که به خوبی آن را پاس داشتند تا به امروز رسیده است. در میان آنچه از گذشته بهعنوان میراث شعر آئینی و ادبیات آئینی و مشخصاً ادبیات عاشورایی باقیمانده به ندرت نمونههای ضعیف مشاهده میکنیم.
اینمنتقد در ادامه گفت: نکته بعدی درباره اشعار آئینی این است که اساساً مضامین این متون چه قدر به لحاظ سندیت صحیح و درست است. یعنی میپردازیم به فرا متن و نسبت محتوای این اشعار با تاریخ، اجتماع و حتی مباحث سیاسی آن روزگاران را راستیآزمایی میکنیم. شاید این مباحث ربطی به منتقد ادبی نداشته باشد اما نکته این است که اگر شما گواراترین آب را هم در یک ظرف نامطلوب بریزید کیفیت اولیه خود را از دست میدهد یعنی اگر بهترین و شریفترین محتوا در رابطه با عاشورای حسینی را که در طول تاریخ راهگشای همه انسانهای آزاده بوده در یک ظرف زبانی نادرست ریخته شود اثرگذاری خود را از دست میدهد.
توانایی گفت: در رابطه با محمدرضا طاهری با یک مداح پخته و استاد طرف هستیم. در آثار ایشان برخلاف آثار حسین طاهری عطر آثار گذشتگان را میتوان استشمام کرد. به اعتبار ساخت زبانی و ادبی نمیدانم شاعر پدر و پسر مشترک هستند یا نه ولی آنچه که از آثار برمیآید نوعی دوگانگی را نشان میدهد. به اعتبار ساخت زبانی، ادبی، محتوایی، لحن و موسیقی در کارهای پدر خطاهای ساختی دیده نمیشود. نوع لحن واژهها فضای موسیقایی حاکم بر جملات به گونهای است که رد آواها و نواها و ملودیهای گذشتگان ما در بیان ایشان مشاهده میشود.
وی در ادامه گفت: در آثار آقای محمدرضا طاهری با یک سکون طرف هستیم. به لحاظ زبان و حتی محتوا انحراف از معیار دیده نمیشود به جز بخشهایی که شکستهخوانی است و آن هم بخشی در خدمت ملودی است. در آثار حسین طاهری بر خلاف پدرشان که مزین به سکون و وقار است؛ به اعتبار جوانی غلبه شور هویداست و یک نوع انحراف از معیار میبینیم که منجر به ساختارشکنی در شعر شده است. از نظر نقد ادبی استقلال متن مهم است یعنی اینکه متن ادبی نباید وابسته به ملودی باشد در میراث گذشتگان ما هیچ ردی از ملودی در آثار نداریم. برخی از آثار آقای حسین طاهری گاهاً متن شعر فدای ملودی میشود و اساساً شعر و متن در بخش دوم اهمیت قرار میگیرد. اگر واضحتر بخواهیم بگوییم میتوان گفت یک نوع اصالت هنری کاذب میآید و متن را در وضعیتی قرار میدهد که شاهد شکسته شدن آن میشویم و حتی در جاهایی قافیه و ردیف و کاربرد واژگان عامیانه برای تحقق ملودی از طرف شاعر یا مداح مورد استفاده قرار میگیرد.
اینمنتقد در پایان سخنانش گفت: تجربه تاریخی و ادبی ایران نشان میدهد که ذائقه فاخرپسند ایرانی در بلندمدت همه کارهای ضعیف را پس خواهد زد هر آنچه که از گذشته مانده و امروز از آن به نیکی یاد میکنند آثار فاخری هستند که ارزش ماندگاری را داشتند.
همکاری و هماهنگی بین مادحین و عالمان برای تولید محتوا ضروری است
فراهانی نیز در ادامه این نشست مجازی گفت: اشعار خوانده شده توسط محمدرضا و حسین طاهری محتواهای استانداردی دارند؛ یعنی مضامین فردی و اجتماعی بهخوبی در کنار هم قرار گرفتهاند. محتواهایی که مربوط به امروز هستند و طرفی از آینده دارند در اشعار گنجانده شدند. ظهور حضرت حجت (عج) بخشی از مضامین اشعاری است که ارائه کردند. درباره مشکلات اقتصادی، شیوع کرونا، مراسم اربعین از دیگر مضامین این اشعار بوده است. سرزنش خود، استغفار از گناهان، بحث خوف و رجاء و … در اشعار و دعا و مناجات وجود دارد. برآورد کلی این است که همه آن چیزی که روحانیت و علمای ما به لحاظ فرهنگی و اجتماعی معنا سازی کردهاند در اشعار اجرا شده توسط این دو مداح وجود داشت.
وی ضمن بیان اینکه روحانیت در عمق بخشی به اشعار و محتوای تولید شده در هیئت تأثیر بسیاری دارد، گفت: در بین مداحان کمتر شاهد این هستیم که خودشان بتوانند ایدهای به لحاظ معنایی بیاورند که این نکته هم میتواند مثبت باشد هم منفی. به نظر میآید منبع اصلی این جوششها روحانیت است. به همین دلایل لازم است بین مداح و علما برای تولید مضمون و محتوای مفید همکاری و هماهنگی وجود داشته باشد. بهمحض اینکه این معنا سازی تضعیف شود ممکن است ما به سمت اشعار ضعیفتر و اشعار سطح پایین حرکت کنیم.
این تحلیلگر فرهنگی و اجتماعی ادامه داد: در زمانه و فضای رسانهای هستیم که مداح مجبور است تولید سالانه داشته باشد. در گذشته هیچوقت اینطور نبوده است که مداح هر سال برای همه برنامهها شعر، آهنگ و ملودی جدید تهیه کند و اینها به پیچیدگی کار افزوده است. از این جهت همراهی مداحان با علما بسیار ضروری و لازم است. نکته دیگر که لازم است ذکر شود این است که در خیلی از صنوف رابطه پدر و فرزندی به معنای ادامه راه و رسم و شغل پدر از سوی فرزندان از بین رفته است و فرزندان مسیر پدر را ادامه نمیدهند. این رویه سبب شده تا میراث و تجربههای زیادی دفن شود اما در رابطه با حاج محمدرضا طاهری و فرزندشان این موضوع قابل توجه و تأمل است.
فراهانی گفت: حسین طاهری در سن و سالی پایین به خاطر موقعیت و کیفیت استاندارد در ارائه و اجرای مداحی به شهرت رسیده است که در این موقعیت مسئله مراقبت از خود موضوعیت از طرف این مداح جوان دارد. این موضوع میتواند به فرهنگ مداحان جوانی که وارد مداحی میشوند کمک کند؛ خصوصاً در فضای رسانهای شدهای که داریم و مداحان هم از این وضعیت مستثنی نیستند. به نظرم حفظ اصالت مداحی با همین خانوادههای استخوانداری که وجود دارد، موضوعیت دارد و باید برخی از سنتهای خانوادگی و میراثهایی که تخریب شده است احیا شود.
وی همچنین در پایان گفت: طبیعی است که در میان این حجم از تولید و مصرف در حوزه مداحی بالاخره آثار ضعیفی در میان آنها پیدا شود. شاید مقایسه آثار درخشان گذشته با این حجم از آثار تولید شده و شنیده شد بازنشر شده صحیح نباشد.
مداحان آثاری اجرا کردند که به لحاظ موسیقی از آثار خوانندگان برتر است
سمیعی هم درباره خصوصیات موسیقیایی اجراهای محمدرضا طاهری گفت: موسیقی ایرانی مکتبهای مختلفی مثل مکتب تهران، اصفهان و … دارد؛ سالها بعد اگر موسیقی مداحی مکتبسازی بشود و بخواهند اسم بگذارند بدون تردید حاج محمدرضا طاهری پرچمدار مکتب تهران خواهد بود. تعداد انگشتشماری مداح داشتیم که اشراف نسبتاً خوبی به ردیفهای موسیقی ایرانی داشتند و از هر دستگاهی نمونههای اجرا میکردند. بعضی مواقع آثاری که از این بزرگواران میشنیدم از هیچ خوانندهای در حوزه موسیقی ایرانی نمیشنیدم. مثلاً حاج آقای خلج به موسیقی ایرانی خیلی اشراف دارد و در اجرای موسیقی اصیل ایرانی بسیار توانمند است.
وی افزود: در قدیم به این صورت بود که خوانندههای معروف مرثیه سراهای مداحان برجسته زمان خودشان بودند؛ این در طول زمان کم شده است و هرچه به جلو حرکت کرده مداحان اشرافشان به ردیف موسیقی ایران کمتر شده است. مداحانی مثل محمدرضا طاهری، خلج، حاج منصور ارضی خیلی اشراف خوبی بر موسیقی دارند و در دهه ۷۰ بعضاً آثاری اجرا کردند که از خوانندگان ایرانی برتر میدانم.
این کارشناس موسیقی ادامه داد: تمام مبحث نوگرایی آقای طاهری به استفاده از لحنها و نغمهها و ردیفهای جدید مربوط نمیشود بخش مهمی از مبحث نوگرایی آقای طاهری پرهیز از کلیشههای مداحی است. موسیقی ما به خصوص موسیقی پاپ در دههای اخیر جریان درستی را طی نمیکند و بعضی وقتها مداحی و موسیقی از همدیگر الهام میگیرد. آقای طاهری از این تأثیرات مخرب دور بوده است.
سمیعی گفت: آقای طاهری از موسیقی پاپ استفاده نمیکند و در عوض از موسیقی فیلمها استفاده میکند و روی آنها کلام میگذارد که این کار بسیار هوشمندانهای است؛ مثلاً از موسیقی فیلم «روز واقعه» و «بوی پیراهن یوسف» استفاده میکند از آثار موسیقیایی مجید انتظامی استفاده میکند که در سطح جهانی است. در دهه ۸۰ اتفاقی که نباید بیفتد میافتد و طبیعی است که در مسیر هنرمند، مداح و شاعر از این اتفاقها میافتد و ملودیهای وارد کارشان میشود که نه صرفاً یک قطعه موسیقی پاپ اما هالهای از موسیقیهای زمان خودش است اما در دهه نود دوباره به رویه قبلی برمیگردد.
وی در بخش دیگری از سخنانش گفت: ترکیب شعرها و نغمهها در مداحیهای آقای طاهری یک اثر هنری است. در سالهای اخیر این بخشها را آقای طاهری میخواند و بخشهایی که میخواهد که سنتشکنی نکند را فرزندشان میخوانند. آقای طاهری جزو مداحان استثنایی است که در حین مداحی بازی صورت دارد، بازی دراماتیک دارد. شروع کار خود را بسیار موقر انجام میدهد و استفادهای که ایشان از ردیف موسیقی ایرانی میکند در دهه ۷۰ بسیار قوی است در دهه ۸۰ ضعیف میشود و در دهه ۹۰ دوباره استفاده میکند.
سمیعی ضمن بیان اینکه هیئت برای نه نسل ما نجاتدهنده بزرگ بود، گفت: یک سری خوانندهها داریم که در موسیقی کار خاصی انجام نمیدهند در مداحی هم همین افراد وجود دارند؛ گاهاً کارشان طرفداران زیادی هم دارد ولی جریانسازی بحث متفاوتی است. مداح جریانساز به این راحتیها به این راه نمیرسد و حاج محمدرضا طاهری نقش مهمی در جریانسازی برای نوجوانها و جوانها دارد. در دورهای که محمود کریمی و محمدرضا طاهری شروع به نوآوری کردند، در ابتدا نگرانیهایی بود ازین جهت که فضای مذهبی نگران بود که این مسیر به کجا ختم خواهد شد؟ اما هردوی این بزرگواران راهی را رفتند که ابداع مجدد سنتی بود و نوآوریهای خوب و قابل اعتنایی انجام شد ولی عملاً ما هنجارشکنی نداشته و موسیقی و اشعار گذشته با قوت و قدرت خوبی خوانده و احیا شد؛ در واقع سنتشکنی انجام شد اما هنجارشکنی و انجام نشد.
اشعار ملودیمحور در حال تبدیل شدن به جریان ادبی است
سیار هم در انتهای این نشست مجازی گفت: موافق نیستم با اینکه ما شعر شکسته و محاوره را گونهای ضعیفتر یا غیرماندگارتر از شعر به حساب بیاوریم. شعر محاوره از قدیم هم به عنوان ترانه معروف بوده است مثل دوبیتیهای باباطاهر و زبان شکستهای دارد که از پس قرنها صورت مکتوب آن به ما رسیده است. آثاری که متکی به ملودی نیست.
وی ادامه داد: برخی از کارهای ملودیمحور و نغمهمحوری که امروز در حوزه موسیقی و مداحی تولید میشود؛ اتفاقاً درحال تبدیل شدن به جریان ادبی قابلقبول و جاافتاده است که از چندین دهه اخیر و خصوصاً بعد از متداول شدن ابزارهای ضبط صوت و موسیقی شاهکارهایی داریم که اتفاقاً براساس نغمه سروده شدهاند.
این شاعر گفت: آثار برجسته تولید شده ملودیمحور جزو حافظه فرهنگی ما شدهاند و متونی هستند که اگر به متن آنها نگاه میکردیم تراز ادبی و فرهنگی آنچنانی نداشتند ولی با همنشین شدن با نغمههای مناسب، نحوه اجرای خواننده، تنظیم و سازها اثر هنری را به وجود میآورد که این اثر در کل ماندگار و جای خودش را در فرهنگ ما باز کرده است. در نوحهها هم آثار بسیار خوبی بر اساس ملودی در این سالها سروده شده و شأن اینگونه سرودن را نباید پایین بدانیم. صرف محاوره بودن و نغمهمحوری شعر و سرودن براساس نغمه به خودی خود ضعف محسوب نمیشود؛ بسیاری از آثار معروف که میشنویم، متن آن بدون نغمه اجرا شده شناخته نمیشود.
کد خبر 5060480منبع: مهر
کلیدواژه: انقلاب اسلامی ایران محمود کریمی محمد رضا طاهری منصور ارضی رایزنی فرهنگی تازه های نشر ترجمه معرفی کتاب تجدید چاپ کتاب و کتابخوانی پیامبر اکرم ص دفاع مقدس انتشارات سروش کتاب کانون پرورش فکری کودکان و نوجوانان ادبیات جهان موسسه خانه کتاب و ادبیات ایران فرانسه محمدرضا طاهری موسیقی ایرانی حاج محمدرضا حسین طاهری آقای طاهری اجرا شده متن ادبی شده توسط
درخواست حذف خبر:
«خبربان» یک خبرخوان هوشمند و خودکار است و این خبر را بهطور اتوماتیک از وبسایت www.mehrnews.com دریافت کردهاست، لذا منبع این خبر، وبسایت «مهر» بوده و سایت «خبربان» مسئولیتی در قبال محتوای آن ندارد. چنانچه درخواست حذف این خبر را دارید، کد ۲۹۸۱۴۰۹۵ را به همراه موضوع به شماره ۱۰۰۰۱۵۷۰ پیامک فرمایید. لطفاً در صورتیکه در مورد این خبر، نظر یا سئوالی دارید، با منبع خبر (اینجا) ارتباط برقرار نمایید.
با استناد به ماده ۷۴ قانون تجارت الکترونیک مصوب ۱۳۸۲/۱۰/۱۷ مجلس شورای اسلامی و با عنایت به اینکه سایت «خبربان» مصداق بستر مبادلات الکترونیکی متنی، صوتی و تصویر است، مسئولیت نقض حقوق تصریح شده مولفان در قانون فوق از قبیل تکثیر، اجرا و توزیع و یا هر گونه محتوی خلاف قوانین کشور ایران بر عهده منبع خبر و کاربران است.
خبر بعدی:
۱۳ کتاب پرفروش شعر در نمایشگاه کتاب
سال گذشته کتابهای زیادی در حوزه شعر منتشر شد و توسط ناشران در نمایشگاه مجازی کتاب تهران عرضه شد. بر طبق آماری که از نمایشگاه مجازی سال گذشته در دست داریم کتابهای شعر و کتابهای کلاسیک قدیمی به روال دورههای قبل، همچنان جزو پرفروشها بودند.در نمایشگاه مجازی سال ۱۴۰۲ «شرح جامع مثنوی معنوی» پرفروشترین کتاب در حوزه ادبیات اعلام شد. «شرح جامع مثنوی معنوی» به قلم کریم زمانی کاملترین و مفصلترین گزارش موجود از مثنوی مولاناست، که هم اکنون جلد نخست آنکه شرح دفتر نخست را دربردارد، در اختیار خوانندگان قرار گرفته است. برخلاف دیگر مفسران ادبیات کهن فارسی، کریم زمانی جزئیترین موارد و نکتههای هر بیت را مورد بررسی قرار داده است و صرفاً به توضیح بخشهایی که از نظر وی دشوار بوده، بسنده نکرده است و با چنین رویکردی باقی قسمتها را رها نکرده است. این کتاب با دانش گسترده لغوی، قرآنی، حدیثی و عرفانی از سایر تفاسیر متمایز میشود. از آنجا که نمیتوان بسیاری از اشعار دشوار مثنوی را بدون توضیح کامل درک کرد، به اعتقاد بسیاری از ادیبان و مفسران، این مجموعه که هم اکنون دفتر اول آن پیش روی مخاطب است، یکی از بهترین آثار در این حوزه محسوب میشود.
آثار فاضل نظری نیز از پرفروشترین آثار ادبی نمایشگاه مجازی بود. فاضل نظری شاعر جریانساز ایرانی که همواره بین مخاطبان محبوب بوده آثارش مورد توجه مخاطبان واقع شده است. او بهعنوان شاعر برگزیده دهه ۱۳۸۰ به انتخاب مردم در هفتمین جشنواره شعر فجر و همچنین پرمخاطبترین شاعر با معرفی بنیاد ادبیات داستانی انتخاب شده است. کتاب «وجود» اثر فاضل نظری از انتشارات سوره مهر عنوان دوم پرفروشهای این لیست است. کتاب وجود شامل بیش از ۲۰ قطعه شعر از فاضل نظری است که هر یک عنوان مخصوصبهخود را دارند. برخی از این عنوانها شامل «آزمون و خطا»، «سکه صفوی»، «چرخ و فلک»، «تنهایی شلوغ»، «آینده در گذشته»، «بیهودهپیمایی» و «زندان زندگان» است.
کتاب «گزیده اشعار» فاضل نظری هم سومین عنوان پرفروش نمایشگاه مجازی بود. این کتاب از چهار مجموعه گریههای امپراطور، اقلیت، آنها و ضد تشکیل شده است. «گریههای امپراتور» مجموعه شعری از فاضل نظری است که در قالب غزل سروده شده است. روانی زبان، درونمایه قوی و گستره دانش واژه گان شاعر، وی را در انتقال مفاهیم نهفته در ذهن و دلش به خوبی یاری کرده است. ردیفهای زیبا و رندانه غزلیات کتاب مورد توجه است؛ اما آنچه بیشتر ناخودآگاه مخاطبان را به سوی اشعار این کتاب میکشاند، تأثیرپذیری ابیات، از اشعار قدمایی چون حافظ و سعدی است، که سالهای سال آشنای ذهن ایرانیان بوده است. نظری در این مجموعه با استفاده از زبانی نرم و ساده توانسته است مضامین سنتی را بازآفرینی کند و طرحی نو در اندازد.
نخستین نکتهای که مخاطب در مواجهه با شعر فاضل نظری با آن مواجه میشود، سادگی و خوشخوانی شعرهای اوست. شعر او بینیاز از هر نوع بازی زبانی یا فرمی است و در واقع شاعر دغدغه زبان یا فرم ندارد. گریههای امپراتور در پرونده افتخارات خود عنوان کتاب سال شعر جوان ایران را جای داده است. این مجموعه به همراه دو کتاب «اقلیت» و «آنها» سه گانه فاضل نظری را تشکیل میدهد.
همچنین کتاب «ضد» در زمره عناوین پرفروش ادبیات در نمایشگاه کتاب مجازی سال گذشته بود.. «ضد» چهارمین مجموعه شعر فاضل نظری در قالب غزل است. در این کتاب ۵۱ غزل از این شاعر آمده که با دانش واژگانی و درونمایه قوی اشعارش بسیاری را مجذوب کرده است. او در سبک و سیاق از اشعار کلاسیک ایرانی و شاعران سبک هندی پیروی میکند، قافیههایش را بهجا و ردیفهایش را رندانه انتخاب میکند و با بازآفرینی مفاهیم سنتی، مضامین نو میآفریند. سادگی و روانی از ویژگیهای بارز شعر فاضل نظری در این اثر و سایر کتابهایش است. او دغدغه زبانی ندارد و در پی کشفهای زبانی نیست.
رتبه هشتم لیست پرفروشهای ادبیات تعلق به کتاب «آنها» بود. «آنها» سومین مجموعه شعر فاضل نظری بعد از اقلیت و گریههای امپراتور است که ۵۱ سروده را در قالب غزل شامل میشود و مضامین این اشعار موضوعات عاشقانه و عرفانی و نیز چند شعر آئینی است. از مشخصههای ممتاز فاضل نظری مضمونسازی بدیع و جذاب است که در این اثر نیز این توانایی خود را به نحو احسن به کار گرفته است.
کتاب «گریههای امپراطور» نیز نهمین کتاب پرفروش ادبیات بود. همچنین کتاب «اقلیت» فاضل نظری نیز از پرفروشترینهای نمایشگاه مجازی ۱۴۰۲ بود. کتاب «اقلیت» مشتمل بر ۳۷ قطعه شعر در قالبهای نو و غزل از فاضل نظری، شاعر معاصر است. اقلیت یکی از مجموعههای متفاوتی است که در چندسال اخیر توانسته جانی به بازار کتاب بهخصوص در حیطه شعر ببخشد. با بررسی کتاب میتوان به قدرت چهار عنصر اصلی کتاب یعنی عاطفه، تخیل، زبان و آهنگ پی برد که لازمه جذابیت و زیبایی شعر است.
«بوستان سعدی» چهارمین عنوان پرفروش بود و این نشان از علاقه مخاطبان ایرانی به ادبیات و اشعار کهن ایرانی دارد. همچنین رتبه پنجم را در این لیست دیوان حافظ به خود اختصاص داد.
کتاب «آینه در آینه» در رتبه ششم لیست پرفروشهای ادبیات در نمایشگاه مجازی قرار گرفت. این کتاب مجموعه شعری است از هوشنگ ابتهاج (ه.الف.سایه) که توسط نشر چشمه منتشر شده است. نکته جالب توجه در این مجموعه این است که گزینش آنها توسط استاد شفیعی کدکنی انجام شده که درباره نحوه گزینش این اشعار گفته است «اگر میخواستم این انتخاب را بر محور اصلی شاهکاری او –که در آن اکثریت با غزل هاست- استوار کنم، شاید برای بعضی از گونهها و نمونههای دیگر کمتر مجال تجلی حاصل میشد. اما در این گزینش، مقصود اصلی، ارائه نموداری از مراحل مختلف خلاقیت هنری او و نمونههایی از تجارب گوناگون وی در عالم شعر و شاعری بوده است.»
دیوان پروین اعتصامی نیز دهمین کتاب پرفروش لیست پرفروشهای ادبیات در نمایشگاه مجازی سال گذشته بود. آنچه سبب شده امروز پروین اعتصامی را با این نام و نشان بشناسیم، چاپ دیوان اوست که در سال ۱۳۱۴ به همت پدرش انجام شد. چاپ اول دیوان که آراسته به دیباچه شاعر و استاد سخنشناس، ملکالشعرای بهار است و تحقیق او در تعیین ارزش ادبی و ویژگیهای سخن سخنگوی بزرگ، شامل ۱۵۰ قصیده و مثنوی در زمان شاعر و با قطعهای در مقدمه از خود او تنظیم شده است. دیوان پروین شامل تمام اشعار سروده شده توسط او نیست، زیرا پروین چند سال پیش از مرگش، قسمتی از اشعارش را که مطابق میلش نبود، سوزاند. مضامین و معانی اشعار پروین، توصیفکننده دلبستگی عمیق او به پدر، استعداد و شوق فراوان به آموختن علم و دانش، روحیه ظلمستیزی و مخالفت با ستم و ستمگران و حمایت و ابراز همدلی و همدردی با محرومان و ستمدیدگان است.
کتاب «پله پله تا ملاقات خدا» سیزدهمین کتاب این مجموعه پر فروش بود که این امر نشاندهنده علاقه خاص ایرانیان به مولانا و شمس و مثنوی است. کتاب «پله پله تا ملاقات خدا» با عنوان فرعی «درباره زندگی، اندیشه و سلوک مولانا جلالالدین رومی» کتابی از عبدالحسین زرینکوب نویسنده و محقق برجسته ایرانی بهویژه در حوزه ادبیات عرفانی است. این کتاب اولین بار در سال ۱۳۷۱ به زبان فارسی منتشر شد. این کتاب که درباره زندگی و شیوه سلوک مولاناست بهنوعی یک راهنما از توصیههای عملی و بینشهایی در مورد چگونگی ایجاد رابطه عمیقتر با خدا نیز به شمار میرود. این اثر توسط انتشارات علمی منتشر شده و یکی از شناختهشدهترین آثار عبدالحسین زرینکوب است. نویسنده در این کتاب به بررسی و شرح زندگی مولانا از زمان کودکی وی در بلخ تا سفر او به قونیه و ملاقات با شمس تبریزی و در نهایت وفات او پرداخته است. علاوه بر شرح زندگینامه مولانا، زرینکوب در این کتاب به بررسی سلوک و عقاید عرفانی مولانا نیز میپردازد. این کتاب از جمله کتابهای موفق حوزه ادبیات عرفانی است که تا به امروز به چاپ چهل وچهارم رسیده است.
کتابهای «اکنون»، «سرمهای»، «رباعیات خیام»، «گزیده اشعار هوشنگ ابتهاج»، «گزیده اشعار حسین منزوی»، «سیاست در شعر نو»، «آیدا در آینه»، «مثنوی معنوی»، «شاهنامه فردوسی» عناوین دیگر لیست پرفروش نمایشگاه مجازی ۱۴۰۲ بودهاند.
منبع: خبرگزاری کتاب ایران